Recenzie de carte: Scris pe trup

30 May

Titlu original: Written on the Body

Autor: Jeanette Winterson

Naţionalitate: britanică

De acelaşi autor: Oranges Are Not The Only Fruit, Sexing the Cherry, The Passion

O carte despre dragoste, cu multă dragoste în interior, şi-o poveste pe care nu poţi să n-o invidiezi, femeie fiind. Tot de la Jo vine şi cartea aceasta, cu recomandarea de-a o citi pe nerăsuflate, din ciclul „Blink and you’ll miss it”. Pentru mine, e al doilea roman citit, aparţinând autoarei Jeanette Winterson, după „Sexul cireşilor”, care mi-a plăcut şi aceea tocmai pentru că este o naraţiune atipică. Şi această carte are o savoare deosebită, pentru simplul fapt că nu ne dăm seama de sexul naratorului.

E o poveste de dragoste: naratorul se îndrăgosteşte de EA, care e căsătorită cu un el, dar de care acceptă să se separe pentru a trăi iubirea supremă alături de narator. Louise, căci aşa se numeşte EA, e descrisă asemenea unei picturi prerafaelite, căreia iubitul nu-i poate rezista, cu un păr roşu obsedant şi-o piele asemenea laptelui. Iar naratorul nu are vârstă, sex, nume, nimic. Aflăm doar că pe parcursul vieţii a avut mai multe relaţii atât cu femei, cât şi cu bărbaţi.

E o odă închinată fiinţei adorate, în care alternează discursul direct cu naraţiunea la persoana I. Mărturisirile celui ce iubeşte cu o pasiune devorantă pentru o femeie care putea fi la fel de bine oricare alta. Poate, la fel de bine, să fie comparată cu o scrisoare, una pe care ai citi-o şi răsciti-o la nesfârşit, pentru a savura pe de-a-ntregul toate fragmentele de fericire.

În ceea ce priveşte finalul cărţii, acesta e singurul posibil, cel demn de marile poveşti de dragoste atemporale. Nu mai scriu multe, pentru că mi-e teamă să nu răpesc ceva din farmecul acestei cărţi magnifice, şi vă las alături de recomandarea de a citi această poveste. Eu am devorat-o de-a binelea, în 2 zile. Un mic citat, pentru voi:

„Mi-ai zis « te iubesc ». De ce lucrul cel mai lipsit de originalitate pe care ni l-am putea spune este, de fiecare dată, cel pe care aşteptăm să-l auzim? Nici tu, nici eu n-am fost primii care le-au rostit şi totuşi când le spui tu şi când le spun eu suntem ca nişte sălbatici care au dat peste două cuvinte şi au început să le venereze. Le-am venerat şi eu, la rândul meu, însă acum sunt o fiinţă solitară, aflată pe o stâncă tăiată din propriu-mi trup.”