Recenzie de carte: Istoria iubirii

28 Apr

Titlu original: The History of Love

Autor: Nicole Krauss

Naţionalitate: americană

Ecranizare: în curând

De acelaşi autor: Man Walks Into a Room, Great House

La recomandarea lui Jo, iau de pe masă “Istoria iubirii”, aşteptându-mă la o povestire cu caracter istoric, sau ceva de genul ăsta. N-a fost să fie, şi mi-am dat seama (încă o dată!) că nu trebuie să judeci o carte după titlu. Câteva cuvinte despre această carte. Sincer, m-a întristat foarte mult când am întors şi ultima filă, şi mi-am dat seama că „This is it!?”… O carte superbă, care se învârte în jurul cărţii omonime, „Istoria iubirii”. Leo Gursky o cunoaşte pe Alma Mereminski în Polonia de dinaintea invaziei lui Hitler, se îndrăgosteşte de ea, şi-i declară iubire eternă. Fata este trimisă de părinţi în America, pentru a începe o viaţă nouă, departe de ororile prin care trecea Europa în deceniul 4 al secolului trecut, iar Leo, ca semn al devoţiunii, îi scrie un roman, intitulat „Istoria iubirii”. Îi trimite în fiecare scrisoare câteva capitole din romanul ce avea s-o cucerească pe tânără, însă soarta face ca aceşti doi amorezi să nu rămână împreună decât pe hârtie: ea, deşi însărcinată cu primul lor copil, ajunge în America, şi neavând nicio veste de la Leo, se căsătoreşte cu un om care-o ajută, înţelegându-i situaţia. Leo, deşi ajunge peste ani în state, şi ajunge şi s-o viziteze pe Alma, rămâne şocat când aceasta îi spune despre copilul lor, însă decide să fie fie aproape de băiat veghindu-l din umbră.

Deşi Leo credea că manuscrisul său era pierdut, acesta apare undeva în America de Sud, când un emigrant polonez, (prietenul lui Leo – căruia acesta îi încredinţase manuscrisul, spre a i-l înapoia când va ajunge în state) Svi Litvinov, o publică în limba spaniolă, crezând că Leo este mort, astfel povestea de iubire ajunge să inspire un tânăr cuplu de evrei, din New York.

În acelaşi New York, ceva mai târziu în secol, trăieşte şi tânăra Alma Singer, care află că şi-a primit numele de la o carte scrisă de un imigrant polonez, şi decide să pornească în căutarea Almei al cărei nume îl poartă. Printr-o serie de evenimente, dezlegând câteva enigme, Alma Singer ajunge să se întâlnească cu Leo Gursky, omul care avea cheia misterului numelui ei, întâlnire cu care se şi încheie cartea.

Structurată pe două planuri (cel al lui Leo îmbătrânit, obsedat de ideea de a nu muri fără ca nimeni să ştie asta – obişnuia să facă scandal în fiecare zi, alegându-şi câte un loc public, pentru a fi sigur că nu va trece neobservat şi cel al familiei Almei Singer – fata care porneşte într-o veritabilă aventură pentru a se descoperi pe sine, până la urmă), cartea reuşeşte să se insinueze treptat în sufletul cititorului, făcându-l să treacă printr-o sumedenie de emoţii, care pot stârni chiar şi lacrimi, de ce nu? (recunosc, am lăcrimat puţin la ultima scenă, cea a întâlnirii celor 2). Citiţi „Istoria iubirii”! O carte care vă va emoţiona, cel puţin. Eu, una, abia aştept să văd filmul, care urmează să apară în 2012.🙂

LA BINE ŞI LA RĂU. Îngerii nu se căsătoresc. În primul rând, sunt prea ocupaţi, şi în al doilea rând, nu se îndrăgostesc unii de alţii. (Dacă nu ştiţi ce simţi când o persoană pe care o iubeşti îşi lunecă mâna, pentru prima oară, în jurul taliei tale, atunci nu ştiţi ce-i iubirea).

Litvinov s-a oprit din scris ca să-şi imagineze mâna catifelată a Rosei lunecându-i pe coaste şi s-a bucurat să constate că i s-a făcut pielea de găină.”